Fagforbundet |
![]() |
Fagforbundet |
MIDLERTIDIG NETTSIDE OM AVD 081,HELSE BERGEN-4.KV.2004
GODT BESØKT MØTE FOR TILLITSVALGTE
|
Onsdag 1.desember 2004 var det samling av tillitsvalgte
i Helse- Bergen i den gamle kantinen ved Haukeland sykehus.
Vi ser her hovedtillitsvalgt Knut Inge Olsen presentere innleder fra Kompetansesenteret. |
Møtet samlet en rekke tillitsvalgte fra ulike
avdelinger og hoved- tillitsvalgte.
Vi ser til høyre hovedtillitsvalgt Anne-Lise Erstad. |
|
|
Hovedtillitsvalgt Eli Moldeklev innleder her om aktuelle
saker, bl.a. om turnusplanlegging.
Nedenfor ser vi to av innlederne fra Forbundets lokale og sentrale organer. Disse snakket om hoved- avtalen og politiske utfordringer for fagbevegelsen. |
Det stunder mot jul og den gamle kantinen har fått juletreet på plass.
|
Fra venstre ser vi innlederne, Bernt Vederhus fra
Hordaland og Rolf Rynning Hansen fra Oslo.
Vi håper nissen har noe til alle og sender de beste ønsker for høytiden og året som kommer til leserne av siden. |
|
MØTE OM BUDSJETTET FOR HELSE BERGEN
Mandag 8.november 2004 hadde fagforeninger i Helse-Bergen
invitert fylkespolitikere og foreningsmedlemmer til panel- debatt om budsjettet
for neste år.
Her er kopi av møteinnkalling. Fra venstre i panelet ser vi representanter fra SV, Høyre, Krf og Arbeiderpartiet. |
![]() |
![]() |
Klikk her for videoklipp med
åpning av møteleder fra Fagforbundet.
Etter velkomsthilsen ble ordet gitt til representanten fra Sykepleier- forbundet, som også understreket urettferdig fordeling av budsjett- midler mellom helse-regionene. Klikk her for videoklipp. |
Møte hadde samlet tillitsvalgte fra mange deler
av organisasjonen.
Klikk her for innledning fra Fagforbundets representant. Det er grunn til å tro at endelige budsjettrammer for Helse-Bergen ikke vil være ferdigbehandlet før jul. Som sedvanlig ringer helse- foretaket høytiden inn i minus. |
![]() |
Politikerne fra ulike partier kom dog til en slags konklusjon på møtet:
-man vil jobbe for at den skjevfordeling av statlige midler som skjer til Helse Vest, skal ujevnes på kortere tid enn fem år.
-omfordelingstiden mellom helseregionene måtte kappes vesentlig ned.
JAN DAVIDSEN TIL HAUKELAND SYKEHUS -2004
Leder for Fagforbundet, Jan Davidsen, besøkte
Haukeland tirsdag 12.oktober.
Han kom sammen med en relativt stor delegasjon fra lokale organisasjonsledd. På lunsjmøtet ble det fra lokale tillitsvalgte orientert om mulig nye innsparingstiltak på merkantil sektor. Forbundslederen orienterte om LOs kampanje frem mot kongressen i 2005, der samtlige medlemmer kan bidra med innspill. Her er lenke til Lo-debatt side. Klikk her for videoklipp fra møtet. |
![]() |
MØTE FOR TILLITSVALGTE FRA PSYKIATRI M.F. HØSTEN 04
![]() |
Tillitsvalgte i Fagforbundet fra ulike deler av Helse
Bergen samles med jevne mellomrom og her kan vi bringe glimt fra møte
for psykiatri og habilitering høsten 2004.
Ved siden av Haukeland og Sandviken er det flere mindre institusjoner innen dette organisasjonsområdet. |
Møte var innkalt av hovedtillits- valgt Knut-Inge
Olsen, som imidlertid ble forhindret fra å møte grunnet alvorlig
sykdom i nær familie. På kort varsel gikk imidlertid lederen
av foreningen, Jan Arne Neteland, gjennom en forkortet utgave av sakslisten.
Det ble bl.a. orientert om budsjett-siuasjonen så langt denne var kjent, samt areal- utviklingsplaner. Utbygging innen psykiatri vil i hovedsak skje innen eksisterende areal på Haukeland og i Sandviken. |
|
![]() |
Styringsstruktur og medbestemmelse for tillitsvalgte
som var på møtet var preget av ulik organisasjonsform på
institusjonene.
Det finnes fortsatt administrasjonsråd der tillitsvalgte er mer aktivt med i beslutningsprosessen. Forøvrig regner en med at Knut-Inge Olsen er tilbake omkring 1.november. |
FELLES TILLITSVALGTMØTE I HELSE-BERGEN
Til høyre se vi hovedtillitsvalgt Eli Moldeklev
foran en relativt omfattende saksliste for møtet høsten 2004.
Da Moldeklev er aktuell som konserntillitsvalgt i Helse-Vest, blir det en del justeringer i tillitsvalgtordningen. Bl.a. overtar K.I. Olsen Habiliteringstjenesten. |
|
![]() |
En viktig sak på møtet var gjennom- føring
av avtale om inkluderende arbeidsliv.
Ruth Grung fra Trygdeetatens arbeidslivssenter innledet om aktuelle bestemmelser. Etter en engasjert debatt satt en tilbake med inntrykk av at avtalen ikke hadde særlig betydning i forhold til mål om innsparing på budsjettet. |
I pausen fortsatte diskusjonen utendørs, samtidig
med andre fri- luftsaktiviteter.
Lovlighet av ulike aktiviteter ble diskutert. Til orientering følger brev fra Fylkesmannen i N.Trøndelag som opphever røykeforbud som er i strid med gjeldende lov og konvensjoner.(EMK.art 8) |
![]() |
Nedenfor følger brev til orientering fra Fylkesmannen:
|
Deres
ref:. FCH 03/7595-6 |
Vår dato: 13.04.2004 |
Saksbehandler:
Kari Bjørsnøs |
Vår
ref.: 2004/885 |
Arkivnr: 323 |
Lovlighetskontroll
av Levanger kommunes vedtak i sak 004/03, røykfri kommune – kommunens
vedtak oppheves
Det vises til
Levanger kommunes ekspedisjon hit av 26.01.04, hvor ovennevnte sak ble
oversendt Fylkesmannen til lovlighetskontroll. Fylkesmannens myndighet
som
kontrollinstans
følger av kommuneloven (koml.) § 59 og delegering fra Kommunal-
og regionaldepartementet.
Sakens
bakgrunn:
I september
2003 opprettet Levanger kommune en arbeidsgruppe som skulle arbeide med
planene om å gjøre kommunen til en røykfri arbeidsplass.
Arbeidsmiljøutvalget vedtok i møte den 01.12.03 å foreslå
at Levanger kommune som arbeidsplass skulle gjøres røykfri
fra og med 01.01.04. Administrasjonsutvalget fattet følgende vedtak
i møte den 03.12.03, som sak 004/03:
”Levanger
kommune som arbeidsplass gjøres røykfri f.o.m. den 01.01.2004”
I kommunestyrets
møte den 17.12.03 krevde tre medlemmer av Fremskrittspartiet, Birger
Meinhardt, Steinar Holten og Knut B. Grandgård, lovlighetskontroll
av vedtaket. I lovlighetsklagen skriver de at de har full forståelse
for at det ikke skal røykes inne på kontorer og i biler som
tilhører kommunen, men at de finner det meget provoserende overfor
de ansatte at de ikke skal få ta seg en røyk i sine pauser.
Saken ble
behandlet på nytt i administrasjonsutvalget den 22.01.04, som sak
002/04. Vedtaket i sak 004/03 ble der opprettholdt. I tillegg ble det bestemt
at retningslinjer for praktisering av røykeforbudet skal innarbeides
i personalpolitisk handlingsplan. Saken ble deretter oversendt Fylkesmannen
for endelig behandling.
Fylkesmannens
skal bemerke:
Det framgår
av koml. § 59 nr. 1 at tre eller flere medlemmer av kommunestyret
kan bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ inn til departementet
for kontroll av avgjørelsens lovlighet. Lovlighetskontroll av kommunale
avgjørelser er delegert til Fylkesmannen. Av bestemmelsens
punkt nr. 4 framgår det at det ved lovlighetskontrollen skal
tas stilling til om avgjørelsen:
a)
er
innholdsmessig lovlig,
b)
er
truffet av noen som har myndighet til å treffe slike avgjørelser,
og
c)
er
blitt til på lovlig måte.
Dersom Fylkesmannen
ved lovlighetskontrollen finner at det ved avgjørelsen er gjort
slike feil at avgjørelsen må sies å være ugyldig,
skal vedtaket oppheves. Det ligger imidlertid utenfor Fylkesmannens lovlighetskontroll
å vurdere kommunens skjønnsutøvelse.
Lovlighetskontroll
er ikke klage i forvaltningslovens forstand. Fylkesmannen har derfor ikke
kompetanse til å fatte ny avgjørelse, bare til å oppheve
den foreliggende avgjørelse dersom den er ugyldig.
Det følger
av reglement for formannskapet og formannskap som administrasjonsutvalg,
vedtatt av Levanger kommunestyre den 27.11.02, at administrasjonsutvalget
i kommunen blant annet har som oppgave å ta stilling til overordna
personalpolitiske retningslinjer. Fylkesmannen legger til grunn at det
å fatte vedtak om røykeforbud for de ansatte omfattes av dette,
og at utvalget dermed hadde personell kompetanse til å treffe avgjørelsen,
jf. koml. § 59 nr. 4 bokstav b.
Det er ikke
anført at vedtaket er ulovlig på grunn av brudd på reglene
om prosessuell kompetanse, og Fylkesmannen legger til grunn at avgjørelsen
er blitt til på riktig måte, jf. koml. § 59 nr. 4
bokstav c.
Spørsmålet
blir dermed om avgjørelsen om røykeforbud er innholdsmessig
lovlig, jf.
koml. §
59 nr. 4 bokstav a. Det er bare de forvaltnings- og offentligrettslige
sider ved en avgjørelse som er gjenstand for lovlighetskontroll,
ikke de rent privatrettslige sider.
I saksutredningen
til vedtaket om røykeforbud uttales det følgende om hvordan
røykeforbudet skal forstås:
”Arbeidsgruppens
definisjon av hva som omfattes av røykeforbudet er som følger:
”Det
blir ikke tillatt for arbeidstakere å røyke i arbeidstiden
eller i kommunale bygg med tilhørende tomteareal”.
Forannevnte
definisjon vil medføre at det ikke vil bli tillatt å
røyke i kommunale bygg med tilhørende tomteareal uansett
når på døgnet det måtte være. Nærmere
presisert betyr dette at:
·
Den
enkelte medarbeider gis i arbeidstiden ikke anledning til å røyke
i kommunalt eide/leide lokaler.
·
Det
innføres røykeforbud i den kommunale bil- og maskinpark –
så vel eide som leide kjøretøy.
·
Røykeforbudet
gjelder i arbeidstiden der den enkelte utfører arbeid på vegne
av kommunen.
Dersom ubetalt
matpause legitimerer røykeadgang må dette gjøres utenom
arbeidsplassens definerte tomteareal.”
Vedtaket om
røykeforbud må regnes som svært vidtgående. Slik
Fylkesmannen forstår avgjørelsen, er det ikke bare forbudt
å røyke i kommunens lokaler, men også på kommunens
tomteareal, og ellers uansett hvor de ansatte måtte befinne seg,
så lenge det er i deres arbeidstid. Det vil, slik forbudet er definert,
for eksempel være forbudt for ansatte å røyke mens de
kjører i egen bil på veg til et oppdrag, eller under en pause
mens de deltar på møter utenfor kommunens eiendom, så
lenge det skjer i arbeidstida.
Fylkesmannen
vil ved vurderingen av om røykeforbudet er innholdsmessig lovlig,
ta utgangspunkt i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK), som
i 1999 ble gjort til norsk lov gjennom menneskerettsloven § 2 nr.
1. EMK art. 8 verner om retten til respekt for privatliv og familieliv.
Den norske (ikke-autentiske) oversettelsen av art. 8 lyder:
”(1) Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv,
sitt hjem og sin korrespondanse.
(2) Det skal ikke skje
noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet
unntatt når dette er i samsvar med loven og er nødvendig i
et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige
trygghet eller landets økonomiske velferd, for å forebygge
uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller
for å beskytte andres rettigheter og friheter.”
Ordlyden i
konvensjonsbestemmelsen tolkes i lys av konvensjonspraksis, tidligere ved
Den europeiske
menneskrettskommisjon- og domstol og etter 1998 den nye, permanente menneskerettighetsdomstolen.
Det følger av ovennevnte praksis at begrepet privatliv tolkes vidt
og dekker en rekke forskjellige forhold. Kjernen i begrepet er en rett
til å få være i fred når det gjelder personlige
forhold. Retten til å røyke må i utgangspunktet anses
å omfattes av retten til privatliv, og et forbud mot røyking
vil være et inngrep i denne rettigheten.
Inngrep av
offentlig myndighet i utøvelsen av retten til respekt for privatlivet
vil være tillatt dersom vilkårene i art. 8 (2) er oppfylt.
Inngrepet må etter denne bestemmelsen være i samsvar med lov,
ivareta legitime formål og være nødvendig i et demokratisk
samfunn. Vilkårene er kumulative, det vil si at alle de tre vilkårene
må være oppfylt for at det skal være tillatt å
gjøre inngrep i rettigheten. Bestemmelsen retter seg mot alle offentlige
myndigheter, både statlige, fylkeskommunale og kommunale. Dersom
et av vilkårene i art. 8 (2) ikke er oppfylt, vil administrasjonsutvalgets
avgjørelse om røykeforbud være i strid med EMK art.
8, og dermed ikke innholdsmessig lovlig, jf. koml. § 59 nr. 4 bokstav
a.
Inngrep i
utøvelsen av retten til respekt for privatlivet kan for det første
bare godtas der det ivaretar noen av de formål som er regnet opp
i art. 8 (2). Som legitime formål regnes blant annet beskyttelse
av helse og andres rettigheter og friheter. I saksutredningen til vedtaket
om røykeforbud uttales det at intensjonen med vedtaket blant annet
er bedre helse for den enkelte medarbeider, bedre arbeidsmiljø og
hensynet til tjenestemottaker. Vilkåret om at røykeforbudet
må ivareta legitime formål anses etter dette for å være
oppfylt.
I kravet til
at inngrepet må være i samsvar med lov, ligger for det første
at inngrepet må ha hjemmel i nasjonale regler. Begrepet ”lov” dekker
både skrevne og uskrevne regler. Videre kreves at regelen er tilgjengelig
og tilstrekkelig presis, og at den er i samsvar med kravene til rettssikkerhet.
Som hjemmel for røykeforbudet har kommunen anført lov om
vern mot tobakkskader (røykeloven) § 6, kommunens eierrådighet
og kommunens styringsrett som arbeidsgiver.
I røykeloven
§ 6 første ledd heter det: ”I lokaler og transportmidler
hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det
samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to
eller flere personer er samlet.” Denne bestemmelsen gir kommunen hjemmel
til å forby røyking innenfor bestemmelsens anvendelsesområde.
Bestemmelsen hjemler imidlertid ikke forbud mot røyking på
andre steder enn de som er regnet opp.
Kommunen har
videre anført eierrådigheten som hjemmel for å forby
røyking ved inngangsparti og lignende områder. Eierrådigheten
er hjemlet i sedvaneretten, og omfattes i utgangspunktet av begrepet
”lov” i EMK art. 8. Fylkesmannen antar at kommunen til en viss grad vil
kunne forby røyking på kommunens eiendom med hjemmel i eierrådigheten.
På områder
der verken røykeloven eller kommunens eierrådighet kan hjemle
et røykeforbud, har kommunen anført arbeidsgivers styringsrett
som rettslig grunnlag. Arbeidsgivers styringsrett er hjemlet i sedvanerettslige
regler. Styringsretten kan oppsummeres som arbeidsgivers rett til å
lede, fordele og kontrollere arbeidet, inngå og si opp arbeidsavtaler,
samt å treffe beslutninger i faglige og administrative spørsmål
på vegne av virksomheten. Styringsretten begrenses både av
arbeidsavtalens bestemmelser, eventuelle tariffavtaler samt lovgiving på
området. Fylkesmannen antar at kommunen med hjemmel i reglene om
arbeidsgivers styringsrett til en viss grad kan regulere arbeidstakernes
røykevaner i arbeidstida. Vi stiller oss imidlertid tvilende til
om arbeidsgivers styringsrett går så langt at arbeidsgiver
kan nedlegge totalforbud mot røyking i arbeidstida.
Kommunen har
ikke vurdert forholdet til arbeidsmiljøloven, men Fylkesmannen vil
anta at et røykeforbud i en viss utstrekning kan hjemles i arbeidsmiljøloven
§ 8 om krav til arbeidsmiljøet.
Etter denne
gjennomgangen av mulige lovhjemler for røykeforbudet, er det etter
Fylkesmannens syn uklart om røykeforbudet er i samsvar med
lov, jf. art. 8 (2). Vi anser det imidlertid ikke som nødvendig
å ta stilling til dette spørsmålet, da vi er kommet
til at vilkåret
i art. 8 (2)
om at inngrepet må være nødvendig i et demokratisk samfunn,
ikke er oppfylt.
Kravet om
at inngrepet må være nødvendig i et demokratisk samfunn
er i konvensjonspraksis tolket slik at det må foreligge et tvingende
samfunnsmessig behov for å gjøre inngrepet, at inngrepet må
stå i rimelig forhold til det legitime formål som skal ivaretas,
og at de grunner som anføres av det offentlige må være
relevante og tilstrekkelige.
I kravet til
at inngrepet må stå i rimelig forhold til formålet det
skal ivareta, ligger at det må foretas en avveining av hvor stort
inngrepet i den enkeltes rett til privatliv må anses å være
og hvor viktig det er å tilgodese formålet med inngrepet. Et
spørsmål i denne vurderingen vil være om hensynene bak
inngrepet kan ivaretas like godt gjennom mindre inngripende tiltak. Dersom
inngrepet har betydelige negative konsekvenser for de rettigheter det gjelder,
og formålet med inngrepet kan oppnås på en mindre inngripende
måte, vil inngrepet kunne framstå som uforholdsmessig. Dersom
man kommer til at det ikke er et rimelig forhold mellom mål og middel,
kan ikke inngrepet anses å være nødvendig i et demokratisk
samfunn. Kravet til forholdsmessighet setter skranker for forvaltningens
frie skjønn.
Fylkesmannen
må foreta en selvstendig vurdering av hvorvidt kravet til forholdsmessighet
er oppfylt. I de tilfeller hvor forbud mot røyking er begrunnet
i hensynet til at andre ansatte og kommunens tjenestemottakere skal slippe
å utsettes for passiv røyking, mener Fylkesmannen at det vil
være tillatt å gå ganske langt i å gjøre
inngrep i den enkeltes rett til å røyke. Her må hensynet
til å verne andres helse gå foran hensynet til røykerens
rett til å røyke. Der et røykeforbud verken er
begrunnet i at kommunen ønsker å verne andre mennesker mot
røyk eller at røykingen går ut over arbeidstakernes
utførelse av sine oppgaver, og der formålet er begrenset til
å beskytte de ansatte røykernes egen helse, er Fylkesmannens
oppfatning at et inngrep i form av et totalforbud mot røyking i
arbeidstida er for omfattende. Det kan i disse tilfellene ikke anses å
være forholdsmessighet mellom mål og middel. Dersom arbeidsgiver
ønsker at de ansatte skal slutte å røyke av hensyn
til deres egen helse, må det finnes andre egnede virkemidler
som er mindre inngripende overfor den enkelte, som for eksempel holdningskampanjer
eller tilbud om røykeavvenningskurs.
Fylkesmannen
er etter dette kommet til at totalforbudet mot røyking i arbeidstida
er et inngrep som ikke står i rimelig forhold til formålet
med forbudet. Inngrepet kan derfor ikke anses å være nødvendig
i et demokratisk samfunn. Et av vilkårene for å gjøre
inngrep i utøvelsen av retten til privatliv er etter dette ikke
oppfylt. Forbudet vil dermed være i strid med EMK art. 8, og
er dermed ikke innholdsmessig lovlig. Vedtaket regnes som ugyldig og må
derfor oppheves. Saken sendes tilbake til kommunen for ny behandling.
Ved den nye
behandlingen må kommunen vurdere hvor langt forbudet kan gå
uten å være i strid med bestemmelsen i EMK art. 8, og det må
framgå av et eventuelt nytt vedtak at denne vurderingen er foretatt.
En avgjørelse som begrenser de ansattes adgang til å røyke
i arbeidstida vil være tillatt etter art. 8 dersom alle de tre
vilkårene i art. 8 (2) er oppfylt.
På bakgrunn
av det ovennevnte fatter Fylkesmannen følgende
vedtak:
Vedtak fattet
av administrasjonsutvalget i Levanger kommune den 03.12.03, sak 004/03,
oppheves.
Saken sendes
tilbake til kommunen for ny behandling.
Fylkesmannens
vedtak kan ikke påklages etter reglene i forvaltningsloven.
Med
hilsen
Sissel
E. Slapgård (e.f.)
bygg-
og justisleder
Kari
Bjørsnøs
MANGE MEDLEMMER PÅ MØTE - HAUKLAND
![]() |
Lederen for Avd.081 ønsket velkommen til full
sal der det ble orientert om utfallet av årets tariffforhandlinger
for helseforetakene.
Klikk her for sammendrag av oppgjøret Det ble også redegjort for arbeidet mot stillingskutt i Helse-Bergen. Se kopi av innkalling her. |
Fra Fagforbundets kompetansesenter ble det redegjort
for hovedtrekkene i oppgjøret.
Klikk her for utdrag av krav til årets oppgjør. Det var viktig for Fagforbundet at eksisterende sosiale rettigheter og pensjon ble videreført i felles avtaleverk for helseforetakene. Det har imidlertid utviklet seg forskjeller mellom gjeldende avtaler for KS/kommune- sektoren og NAVO/Helse. |
![]() |
![]() |
Fra Fagforbundet i Hordaland ble det orientert om
utfallet av meglingen.
Klikk her for resultat- dokument. Det ble understreket at tidspunkt for endring av tillegg kunne være forskjellig i KS og NAVO området. |
MARKERING MOT STILLINGSKUTT PÅ ALLMØTE
![]() |
Tillitsvalgte og medlemmer av Fagforbundet har reagert
sterkt mot ytterligere stillingskutt i Helse-Bergen.
Helseforetakene på vestlandet er underfinansiert og det kuttes nå i stillinger på en rekke avdelinger. Kravet om styrket finansiering ble også reist i årets 1.mai tog i Bergen. På allmøte onsdag 5.mai 2004 ble motstanden også klart markert med en rekke protest-plakater under møtet. |
Det er også planer om ytterligere stillingskutt
i 2005, noe som vil medføre videre forringelse av tilbud og arbeidsmiljø
i foretaket.
Direktøren har også truet med at vårens mulige lønnstillegg må trekkes inn gjennom oppsigelser. |
![]() |
![]() |
Forslag om kutt skal nå behandles i de ulike
avdelingene og tillitsvalgte blir innkalt til møter med frister
som ikke gir mulighet til vurdering av alternativ
Samtidig med dette kommer arbeids- giverorganisasjonen NAVO med tariff- utspill som bare kan beskrives som en provokasjon. I denne situasjonen må det markeres både politisk og faglig motstand mot arbeidsgiver gjennom forberedelse til streik. Når utfallet av denne månedens forhandlinger og drøftinger er kjent kan onsdag 26.mai være en gunstig dag for markering. Det er nå brudd mellom sentrale parter. Se kopi av pressemelding her. |
På bildet ser vi fagforenings- lederen i avd.
081 Helse-Bergen i samtale med direktøren til høyre.
Klikk her for videoklipp fra åpning av møtet og vilkår for nyhetsformidling fra allmøtet. Ytterligere opplysninger i neste utgave. |
![]() |
midlertidig side fra breistein@abergen.no