Dok. 1 20. april 2004 kl. 1500
LO
I NAVO HELSE
HOVEDTARIFFREVISJONEN
2004
Hovedtariffrevisjonen
pr. 1. mai 2004 i Overenskomstområde 10, NAVO/helse.
1.
Innledning
LO-forbundene
i NAVO/helse legger med dette fram sine krav til hovedprinsipper for tariffoppgjøret
pr 1. mai 2004. Nærmere konkretisering og presisering vil bli gjort
senere i forhandlingene. Kravene er i samsvar med de hovedlinjer for oppgjøret
som ble vedtatt i LO's representantskap 24.februar 2004, jf vedlegg 1.
2.
Hovedprioriteringer
Utgangspunktet
for kravet er at medlemmene skal sikres en rettmessig andel av verdiskapningen
i form av økt reallønn, sosiale forbedringer og en riktig
fordelingsprofil. Sammenliknet med lønnsutviklingen i andre sektorer
og dagens lønnsnivå, er nivået i helseforetakene fortsatt
for lavt. Det kreves at medlemmene skal opp på et anstendig lønnsnivå,
slik at det er mulig å leve av det de tjener som arbeidstakere i
helsesektoren. Lønnsveksten må tas ut som sentrale tillegg
for å sikre en rettferdig fordeling.
I
et slikt perspektiv vil forbundene også sikre at kvinner og menn
skal ha lik lønn for arbeid av lik verdi. I tillegg må lønnen
gjenspeile den kompetanse og utdanning den enkelte arbeidstaker har. Det
kreves innført tiltak for å utjevne lønnsforskjeller
mellom kvinner og menn.
En
stor andel av de ansatte er lavlønte. Dette er samtidig et likelønnsproblem.
Forbundene krever en profil på oppgjøret som gir disse gruppene
et lønnsløft.
Kompensasjon
for utdanning og kompetanse, både formal- og realkompetanse, er viktige
krav for ansatte i helseforetakene. I tillegg har mange yrkesgrupper et
spesielt belastende arbeid som det må ses på under forhandlingene.
For å sikre høy kvalitet på tjenestene og ivareta nødvendig
kompetanse, må det legges til rette for at det faglige nivået
i sektoren opprettholdes og videreutvikles. Veiledning og faglig utvikling
er nødvendige faktorer i den sammenheng.
LO-forbundene
mener det fortsatt er både kort- og langtidsutdannede grupper som
ikke har fått god nok uttelling for sin utdannelse. Det er også
store forskjeller på hvordan utdanning verdsettes lønnsmessig
innenfor sammenlignbare utdanningsgrupper i privat og offentlig sektor.
Vi krever at årets lønnsoppgjør må åpne
for å minske forskjellene mellom disse gruppene. Lønnssystemets
mulighet for lønnsmessig uttelling må forsterkes.
LO-forbundene
viser til at en uakseptabel stor del av arbeidstakerne i helseforetakene
arbeider i små stillingsstørrelser. Dette har store konsekvenser
for den enkelte, og er for mange en høyst ufrivillig situasjon.
Erfaringsvis får mange deltidsansatte som ønsker å øke
sin stilling, ikke gjennomslag for dette. LO-forbundene krever at alle
som ønsker det, skal ha rett til å arbeide i full stilling.
Vi
vil komme tilbake med konkretiserte krav i relasjon til deltidsproblematikken.
3.
Arbeidslivslovutvalgets innstilling
LO-forbundene
i NAVO/helse viser til Arbeidslivslovutvalgets innstilling. Forbundene
vil ved dette hovedtariffoppgjøret sterkt understreke at dagens
lov- og avtalebestemmelser ikke skal endres, bl.a. bestemmelsen om normalarbeidsdagen,
skille mellom hverdager og søn- og helligdager.
LO-forbundene
legger derfor inn følgende forbehold:
Der
det i tariffavtalen vises til bestemmelser i arbeidsmiljøloven,
skal disse fortsatt anses å vise til någjeldende tekst i arbeidsmiljøloven,
selv om lovens bestemmelser skulle bli opphevet eller endret i tariffperioden.
4.
Frikjøpte tillitsvalgte.
Dersom
partene ikke blir enige om nye avtaler om frikjøpt tid for tillitsvalgte,
skal de ordningene som gjaldt før ny hovedavtale ble inngått
1.nov.2003,videreføres til 30.april 2006.
5.
Sosiale bestemmelser
Det
vil bli fremmet krav til endringer av sosiale bestemmelser.
6.
Pensjon
(Endringer
i kursiv, fet skrift i overenskomstens pkt. II 9)
”I
dag er de ansatte i helseforetakene omfattet av pensjonsordninger i henholdsvis
SPK, KLP, Buskerud Pensjon fylkeskommunale pensjonskasse, Akershus fylkeskommunale
pensjonskasse, Oslo pensjonsforsikring A/S og lov om pensjonsordning for
apoteketaten. Videre er pensjonsordningene for de ansatte i helseforetakene
i dag dels lov- og dels tariffestet.
I
Ot. prp. nr. 66 (2000-2001) s.41 under punktet om videreføring av
pensjonsordninger, er det blant annet uttalt:
”Departementet
har forståelse for dette, og vil derfor allerede nå fastslå
at det vil bli vedtektsfestet at arbeidstakerne skal få videreført
sine pensjonsordninger innen det offentlige bruttosystem”.
Foretakene skal ha en tjenestepensjonsordning
for sine ansatte herunder nåværende ”overføringsavtale”.
Det er vedtektsfestet at de ansatte skal være omfattet av offentlig
tjenestepensjon.
Partene
har som felles mål at man innen 01.02.2006 avtaler
nærmere innhold og utforming av pensjonsforhold for ansatte i helseforetak,
herunder nødvendig harmonisering av dagens tjenestepensjonsordninger
og AFP-ordningen. Inntil dette arbeidet er sluttført og partene
eventuelt har avtalt annen pensjonsordning, er partene enige om å
videreføre eksisterende pensjonsordninger for de ansatte inkludert
dagens ordning med hensyn til hva som er pensjonsgivende inntekt.
Eksisterende AFP-ordninger videreføres på samme måte.
Partene
forutsetter at ingen av pensjonsleverandørene endrer organisasjonsform
i tariffperioden.
Arbeidstakere
som er nyansatte i foretaket etter 1.januar 2002, meldes inn i tilsvarende
pensjonsordning som de øvrige ansatte i den virksomheten det er
avtalt de skal tjenestegjøre i, bortsett fra i de tilfeller der
leverandøren ikke aksepterer en slik tilmelding. I disse tilfellene
vil de ansatte bli tilmeldt en ordning i henhold til forutsetningene i
vedtektene.
Pensjonsrettighetene
skal i den grad det er mulig være forsikringsmessig dekket.
Utskilte
enheter/funksjoner (selskaper, foretak) som pr. 30.april 2004, var bundet
av Overenskomsten for NAVO/helse, er ved forhandlinger om ny overenskomst
pr. 1. mai 2004 eller senere, forpliktet til å videreføre
pensjonsordningen på de vilkår som er nedfelt i
overenskomstens punkt 9 Pensjon.
7.
Innleie av arbeidstakere.
a)
Så tidlig som mulig, og før foretaket inngår avtale
om å leie inn arbeidstakere i henhold til gjeldende regler i arbeidsmiljøloven
kap. XI B, (se §§ 55 K og 55 L) skal omfang og behov drøftes
med de tillitsvalgte, jfr. Hovedavtalen §§ 29-32.
b)
Partene er enige om at ved innleie av arbeidstakere fra bemanningsvirksomheter
(vikar-
byråer)
skal tilgjengelige opplysninger/informasjon fremlegges for de tillitsvalgte,
slik at de tillitsvalgte ser at innleieforholdet er i tråd med lov-
og avtaleverk. Det vises til aml.§55 K, og partenes rolle ved slik
innleie.
8.
Overtid.
Overtid
skal innskrenkes til det minst mulige. Overtidsarbeid og merarbeid må
ikke gjennomføres som en fast ordning, men søkes fordelt
på en slik måte at det ikke blir for stor belastning for den
enkelte.
Det
skal føres lønningslister som viser antall overtidstimer
og merarbeidstimer pr. uke og pr. kalenderår for den enkelte arbeidstaker.
Lønningslistene skal være tilgjengelig for de tillitsvalgte.
Før
overtidsarbeid og merarbeid iverksettes, skal arbeidsgiveren, dersom det
er mulig, drøfte nødvendigheten med arbeidstakernes tillitsvalgte.
I drøftelsene skal årsaker til overtiden og belastningen på
arbeidstakerne belyses og eventuelle tiltak vurderes.
For
overtid utover 200 timer pr. år skal dette avtales skriftlig mellom
arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte.
9.
Overenskomstens øvrige bestemmelser.
(
kap. III , IV og V)
Det
vil bli fremmet krav til endringer i overenskomstens øvrige bestemmelser.
10.
VI ANDRE FORHOLD.
1.
Reguleringsbestemmelse for annet avtaleår.
LO
-forbundene vil fremsette krav om reguleringsklausul for 2. avtaleår.
Det
tas forbehold om nye og /eller endrede krav.