FRA ÅRSTAD BYDEL - OKT. 2004
Klikk her for stort bilde.
Klikk nedenfor for lenker til andre bilder m.v.:
KRONSTAD | PLANER, VURDERINGER OG OFF.ORGANER | VIKEN |
Hva skjer i Motorhallen høsten 04
![]() |
Bydelsstyret
og administrasjon er borte. Hva er på vei? |
OFFENTLIGE STATER SAMLOKALISERES I MOTORHALLEN 2004
|
Tre offentlige etater som alle er sentrale for velferdstilbudet
i Årstad bydel, er nå samlokalisert i Motor- hallen.
Etatene har, etter mønster fra bildet til venstre, hatt relativt spesialiserte tjenester. |
Aetat, som tidligere hadde eget arbeidskontor på
Danmarksplass, trakk ut mesteparten av de ansatte i bydelen og henviste
folk til sentrum for registrering.
Det er hyggelig, men dog noe unødvendig å ha innrettet seg slik at man nå må jobbe for å snu publikumsstrømmen tilbake til det nye felleskontoret. |
![]() |
![]() |
Stortinget har i lange tider presset på for
at velferdsetatene i større grad skulle samordne sine tilbud.
Det som nå er kommet i Motorhallen er etater som fortsatt består som selvstendige enheter, men som skal samordne bl.a. felles publikumsmottak. Klikk her for orientering om nytilsetting i tiltaket. @-lagsposten kommer tilbake med mer opplysninger om utviklingen av tiltaket og mulig betydning for fattigdomsut- viklingen i Årstad bydel. |
SVØMMEBASENG PÅ KRONSTAD ? SE BILDET AV TOMTEN TIL HØYRE:
Klikk her for stort bilde.
KLIPP FRA BERGEN KOMMUNE - DELPLAN
Miljø,
byutvikling og tekniske tjenester/Planavdelingen
Notat
|
|
Saksnr.: |
200212016/3 |
|
|
Emnekode: |
PBY - 1130 |
Til: |
Byrådsavdeling
for miljø, byutvikling og tekniske tjenester |
Kopi
til: |
|
Fra: |
|
|
|
Dato: |
24.01.2003 |
|
|
Bergenhus. Kommunedelplan
Puddefjorden.
Melding oppstart
Sammendrag
Saken
er en melding oppstart Kommunedelplan Puddefjorden. Området omfatter
begge sider av Puddefjorden mellom Puddefjordsbroen og Nygårdsbroen
samt Solheimsviken og Danmarksplass.
Bakgrunn
for saken er forslag til større transformasjonsprosjekter i området
som innebærer vesentlig
endringer i næringsmønster og boligattraktivitet langs sjøen.
Saker som er på gang
er fremmet som private reguleringendringer og foreslår
en høy utnyttelse med byggehøyder opp i 10 etg.
BOB har således satt i gang planarbeid for to områder,
det største med 4-500
boliger i tillegg til næring. T. Lien foreslår
Strandlien med
2-300 boliger. Verftsområdet til Mjellem og Karlsens som nylig
er avviklet og solgt, vil kunne legges til rette for ny byutvikling på
bysiden.
Michael
Krohnsgate som ligger mellom
eksisterende boligområde og det aktuelle utviklingsområdet
har store trafikkmengder og
vil være en barriere.
Bergensprogrammet foreslår her avbøtende tiltak som
MPG og sykkelvei. Årstad bydel har utarbeidet
en handlingsplan for
Løvstakken området, der det fokuseres på boligstandard,
fysisk og sosialt bomiljø. Kommunen har satt i gang arbeid med ny
”Fjellvei” mellom bebyggelsen og
Løvstakken. Solheimsviken er aktuelt alternativ for lokalisering
av ny Brann stadion. Vurderingen krever konsekvensutredning. Bybanen vil
tangere området og det skal
utredes lokalisering av holdeplasser
og trafikkløsninger
for Danmarksplass.
Tiltakene
som foreslås er tunge og irreversible og vil ha konsekvenser for
byen funksjonelt og visuelt i
uoverskuelig fremtid. Planavdelingen
har under utredning hvorvidt
Bergen kommune bør
utarbeide en høyhusutredning slik Oslo kommune og flere europeiske
byer har gjort. Utredningene gir retningslinjer for lokalisering og utforming
av høyhus og utnyttelsesgrad i sentrale strøk, samt kvalitetskrav
til arkitektur og offentlige byrom.
Pågående
planer i området behandles parallelt og i nært samarbeid med
arbeidet med kommunedelplanen.
1)
Utarbeide
overordnede rammer for transformasjonsområdene mot sjøen
når det gjelder:
*
arealbruk, fordeling mellom boliger og næring,
*
estetikk, byggehøyder og tetthet
2)
Legge
til rette for redusert transportarbeid
i området på
kort og lang sikt .
3)
Legge
til rette for bolig og miljøfornyelse i eksisterende områder
som sikrer fysiske og sosiale miljøkvaliteter
samt en variert befolkningssammensetning i eksisterende og nye områder.
4)
Barns
interesser skal belyses spesielt i planprosessen.
5)
Sikre
god sosial infrastruktur som skole, barnehage, idrettsanlegg, arenaer for
kultur og gode møteplasser.
6)
Sikre
grønn infrastruktur, offentlig tilgjengelighet mot sjøen
, gode lekeplasser og parker samt gode grøntkorridorer mot Løvstakken
7)
Bærekraftig
utvikling skal legges til grunn for planarbeidet når det gjelder
energibruk, avfallshåndtering og materialbruk.
8)
Planen
skal legge til rette for en helhetlig utvikling av området som kan
foregå i etapper og
være et grunnlag for effektiv saksbehandling for saker som er i samsvar
med planen .
Saksutredning:
Området
omfatter begge sider av Puddefjorden mellom Puddefjordsbroen og Nygårdsbroen
og området omfatter Solheimsviken og grenser i sør mot utviklingsområdet
Fabrikkgaten sør (”Kronstad Parken”)
Bakgrunn
for saken er en rekke nye uavhengige
prosjekt som er på gang i et
området :
1)
BOBs
sitt forslag
til regulering av 3-500 boliger og næring
i Damsgårdssundet Sør 57 daa Det foreslås en
høy utnyttelse med lamellbebyggelse på tvers av terrenget
med en høyde på opp til 10 etasjer . Oppstart regulering ble
gjort .8.12.1997. Området
er i dag regulert til industri med byggehøyder på 2-5 etasjer.
2)
BOBs
ønske om regulering av Damsgårdsveien.
Innsendt forespørsel desember 2002. Området er i dag regulert
til industri. Og ligger nedenfor T.Lien sitt forslag, og vil kunne få
konsekvenser for utsiktsforholdene for prosjektet bak,
se nedenfor.
3)
T.
Lien har forslag til 2-300 boliger i
reguleringsplan for
Strandlien . 1.gangs-behandlet
i juni 2002 , byrådssak 1361/02. Bebyggelse foreslås
opp til 6 etasjer. Byråden har i saken anbefalt 50 % boligandel i
området. Området er i dag regulert til industri.
4)
Nye
eiere av Mjellem og Karlsen
på Møhlenpris har i media ytret ønske om bygging av
1000 boliger i området. Konkrete planer er ikke innsendt.
KDP sentrum åpner for bruk av området til bolig/næring
på bakgrunn av planavklaring. Fremtidig bruk er politisk omstridt.
5)
Reguleringsplan
for utvidelse av høyteknologisenteret ble vedtatt ……
6)
Byarena,
Solheimsviken er aktuelt alternativ for lokalisering av ny fotballstadion
i Bergen , alternativer krever utarbeidelse av KU. Området er i dag
regulert til kontor /lager /industri og delvis boliger.
7)
Bybaneprosjektet
skal avklare stoppesteder
og utforming av Danmarksplass.
8)
Bergensprogrammet
foreslår MPG tiltak og sykkelsti
i Michael Krohnsgate
9)
Løvstakken
er et byfornyelsesområde
der det fokuseres på boligstandard, fysisk og sosialt bomiljø.
Handlingsplan er utarbeidet av bydelsadministrasjonen der det foreslås
en rekke lokale forbedringstiltak
10)
Kommunen
er i ferd med å starte opp reguleringsplan for
ny ”Fjellvei” mellom bebyggelsen og friluftsområdet
mot Løvstakken.
Områdets
historie
Området
på Damsgårdsiden var i hovedsak landbruksområde frem
til boligbehovet økte på begynnelsen av 1900 tallet og spesielt
etter bybrannen i 1916. I Solheimsviken var det allerede på 1800
tallet vokst frem en rekke
industribedrifter. Størst betydning har verftet i Solheimsviken
hatt, som var i drift fram
til 1989.
Både
industriområdene som
utviklet seg på begge sider av Puddefjorden
på 1900 tallet og boligområdene oppover mot Løvstakken
er i hovedsak bygget ut i henhold til vedtatte reguleringsplaner.
Strandsonen
på begge sider av Puddefjorden er i dag benyttet
til havn, industri/
og næring. Den største virksomheten , skipsverftet Mjellem
og Karlsen, er nylig nedlagt. Høyteknologisenteret i Bergen
ved Puddefjordsbroen har godkjente planer
for utvidelse. I Solheimsviken,
på tidligere verftsområde, er det
lagt til rette for utvikling av næringspark. På tomten
vurderes lokalisering av ny fotballstadion. Industriområdene for
øvrig har lav aktivitet og dårlig utnyttelse. Flere eiendomsutviklere
ønsker å endre tildligere
næringsområder til
bolig- og næringsområder med høg utnyttelse. På
Damsgårdsiden, mellom den strekt trafikkerte Michael Krohnsgate og
Løvstakken ligger et større sentrumsnært
boligområde bygget opp hovedsakelig på 1900 tallet.
Området er trafikkbelastet og har behov for en rekke bolig og miljøtiltak.
Tidligere
utredninger i området
I
forbindelse med lokalisering av Høyskolene i Bergen var Damsgård
et aktuelt alternativ der det ble utarbeidet konsekvensutredning. Temaer
som er utredet er kulturminner, lokalklima, transport, og trafikkavvikling,
forholdet til bybane, håndtering av avfall i byggeprosessen, inngrep
i grunnen forurensede masser, visuelle virkninger,
forholdet til nabolaget og grøntstruktur, natur og landskap
fra 1999.
I
forbindelse med arbeidet med Næringskorridoren ble det utarbeidet
et ”Diskusjonsgrunnlag for
behandling av fremtidige byggehøyder og bebyggelsesstrukturer i
næringskorridoren ”.
I
kommuneplanen for 2000-2011 ble lokaliseringsmønsteret
for næringsvirksomhet og tendenser
i Bergen grundig utredet.
Det påpekes i kommuneplanen at det er god kapasitet i eldre næringsområder
og at dette må vurderes opp mot det å legges til rette for
ny næringsutvikling i byens pereferi. Kommuneplanen har
retningslinjer for lokalisering av næringsvirksomhet der lokalisering
av arealintensive virksomheter i
knutepunkt anbefales.
Kommuneplanen
sier at Årstad bydel har små arealreserver for ny boligbygging,
men infrastrukturen har kapasitet
for økt boligbygging. Av aktuell boligbygging er nevnt studentboliger.
Etter
at arbeidet med kommuneplanen ble avsluttet har
man allerede registrert store endringer innen næringslivet
der tradisjonell industri i større grad legges ned eller flytter
ut, og at områdene søkes endret til boligformål
med
høy utnyttelse.
Dette
er i samsvar med en trend man har sett i en rekke byer
de senere år som er
resultat av bl.a globalisering
av økonomien, nye digitale
kommunikasjoner og raske endringer
i markedet. Dette har spesielt
fått konsekvenser for tradisjonelle industribyer. Store tidligere
næringsområder knyttet til industri, lager og transport blir
tilgjengelig for annen bruk. Dette åpner for muligheter for en langsiktig
og positiv byutvikling men også for det motsatte ved kortsiktige
og mindre samfunnsnyttige investeringer, eller at områdene blir liggende
brakk.
Pr
dags dato er transformasjon i bynære områder fra næringsformål
til boligformål mer lønnsom enn transformasjon fra en type
næring til en annen. De langsiktige konsekvensene av en gradvis avgang
av sentralt beliggende og sjørelaterte næringsarealer i Bergen
bør av mange årsaker vurderes meget grundig.
Lokalisering
av ny Byarena/fotballstadion i
Bergen med ett alternativ i Solheimsviken inngår i dette temaet.
Konsekvensutredning vil bli
utredet som egen sak av utbygger. Saken
og vil kunne bli et innspill til dette planarbeidet.
Utarbeide
overordnede rammer for transformasjonsområdene mot sjøen
når det gjelder arealbruk, fordeling mellom boliger og næring.
I
Bergen sentrum kan hele sjøfronten
fra Laksevågneset og til Hegreneset være et potensielt transformasjonsområde
fra industri til næring- og boligformål med høy utnyttelse.
Foreslåtte prosjekter langs Puddefjorden på Damsgårdssiden
har en TU , tomteutnyttelse, på
340%-505 %.En utnyttelse som
bryter med det man tidligere har tillatt i Bergen sentrum, for eksempel:
Sandviken brygge med en TU på¨240 % for boliger – og 300%
for næring og Georgenes verft med en TU på 135%.
Den høye tettheten som foreslås på Damsgårdssiden
reiser en rekke prinsippielle spørsmål som kommunedelplanen
bør ta stilling til ved utarbeiding av retningslinjer
for andre områder innenfor planområdet, i
første omgang gjelder
dette Mjellem og Karlsens
tildligere verftsområde på andre siden av Puddefjorden Kommunedelplan
for sentrum har egne retningslinjer for utvikling av dette området,
men omfatter ikke
byggehøyder og tetthet.
Transformasjon
er en form fortetting. Det er bred enighet om at all
form for fortetting og transformasjon bør tilføre
områder nye kvaliteter som erstatning for eksisterende kvaliteter
som måtte gå tapt. I transformasjonsområder er gjerne
tomteprisene lave, men tilrettelegging kan derimot
være kostbar pga riving av eksisterende bebyggelse, fornyelse
av teknisk infrastruktur og håndtering av
miljøproblemer og forurensning i grunnen. Dersom transformasjon
skal være regningssvarende, forutsettes høyere utnyttelse.
Nye byggehøyder og økt tetthet kan imidlertid komme i konflikt
med nabolag i med hensyn til forhold som
utsikt , skyggevirkning og endring av lokalklima
for naboer. Større
transformasjonsområder kan gi en hel bydel en helt ny identitet
og bli nye landemerker på godt og vondt. Nye større
utbyggingsområder vil sette sitt
preg på bybildet
i generasjoner fremover og bør utredes
grundig slik at man gjør bevisste og godt begrunnede
valg. Oslo kommune og en rekke europeiske byer
har tatt konsekvensen av dette og utarbeidet
høyhusutredninger for
å belyse problemstillinger rundt høy utnyttelse. Bergen sentrum
har et langt bedre plangrunnlag i sine kommunedelplaner enn Oslo, men i
randsonene mot sjøen er rammene uklare også i Bergen.
Planområdet
ligger eksponert til i forhold til sentrale deler av byen spesielt fra
sjøen og fra hovedinnfartsårene
både med vei og bane. Det
er derfor av vesentlig betydning for Bergens profil og identitet at det
landskapsmessige særpreg tas vare på.
Planavdelingen utreder for tiden behovet for tilsvarende utredning
for Bergen.
Utarbeide
overordnede rammer for transformasjonsområdene mot sjøen
når det gjelder estetikk,
byggehøyder og tetthet.
Lokalisering
av mer arbeidsplassintensive virksomheter og flere boliger nær sentrum
slik det foreslås innenfor dette planområdet er i samsvar med
Rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal og transportplanlegging.
Bergen
har i kommuneplanen og en
rekke underliggende plandokument
utrykt tilsvarende mål
og ønsker en byutvikling som demper veksten i transportbehov og
muliggjør god betjening av kollektivtransport.
Det
aktuelle området er i dag sterkt belastet av gjennomgangstrafikk
. Michael Krohnsgate har i dag opp mot 18 000 ÅDT , Damsgårdsveien
er beregnet til ca 4000 ÅDT (tellinger ikke foretatt). Ny utbygging
i området med høy utnyttelse
vil generere betydelig økning i trafikken om ikke spesielle
avbøtende tiltak settes i verk. Trafikkårene vil kunne bli
barrierer mellom de nye områdene mot sjøen
og områder bak der bla a skole , barnehager
og turområder er lokalisert. Boligområdene ovenfor Michael
Krohnsgate er i tillegg sterkt belastet av gjennomgangstrafikk for de som
vil unngå kø på Danmarksplass.
Det
er behov for overordnede transportanalyser for å vurdere trafikkavlastning
av området på sikt samt kortsiktige tiltak.
Forslag
til mål
Legge
til rette for redusert transportarbeid
i området på
kort og lang sikt .
Bolig
og miljøfornyelsen i Bergen vil i fremtiden i større grad
rette seg mot etterkrigsbebyggelsen og områdeplanlegging av boligområder
der fortetting/transformasjon og bolig og miljøbyfornyelse vurderes
i en sammenheng. Bydelen Årstad har allerede utarbeidet en handlingsplan
for Løvstakken i nært samarbeid med organisasjoner og beboere
i området. Planen foreslår en rekke tiltak i området
som bl.a har utløst husbankmidler til opprusting av
tre grøntområder.
For
å kunne utvikle området på Løvstakksiden til et
attraktivt boligområde for byens befolkning er det to hovedutfordringer
å ta hensyn til; solforholdene og trafikkforholdene.
Løvstakken skygger for solen over området store deler
av dagen. Området rundt Danmarksplass
og Michael Krohnsgate er byens mest trafikkbelastede med påfølgende
støy og forurensning.
Kommunen
har mange boliger for prioriterte grupper i området, men er i ferd
med å selge ut disse for å oppnå en jevnere integrering
i hele kommunen. Bydelen har en høy andel innvandrere. Levekårsundersøkelsen
fra 1997 beskriver en rekke problemstillinger i bydelen.
Området
har mange gode
kvaliteter som nærhet til sentrum, til attraktive turområder
og sjøen samt utsikt
over hele det sentrale byområdet og til
sjøarealene langs Puddefjorden og Store Lungegårdsvann.
For
å kunne utvikle hele Løvstakksiden og Puddefjorden til et
mer attraktivt byområde er det av vesentlig betydning at det legges
til grunn en helhetlig planlegging som tar utgangspunkt i de utfordringer
og kvaliteter som finnes i hele området.
Området har behov for flere tiltak
som kan bidra til å gjøre det bedre som
boligområde f.eks opprusting av uteområder, trafikksikringstiltak,
turveier samt gode møteplasser innendørs, støyisolering
av bygninger samt tiltak som
kan legge til rette for et trygt og godt
bomiljø.
Utvikling
av transformasjonsområdet mot sjøen kan tilføre området
nye kvaliteter som offentlig tilgjengelighet til sjøen, nye, gode
møteplasser og parker og gi området en ny identitet og status.
Nye boliger i området kan bidra til en mer variert befolkningssammensetning.
Viktige funksjoner som området mangler kan evt lokaliseres i det
nye området.
I
en planprosess for store utviklingsprosjekter er det vesentlig at konsekvensene
for de nærmeste omgivelser
belyses tilstrekkelig. Redusert utsikt, sol , forverret lokalklima
, økt trafikkbelastning, kan være faktorer som fører
til redusert attraktivitet
og fraflytting i eksisterende
områder og vil dermed påvirke mulighetene for videre utvikling
av området totalt sett. En
utbygging som er tilpasset boligene rundt vil være gunstig også
for nye beboere. En slik helhetlig
drøfting av disse spørsmålene bør
være en del av arbeidet med en KDP og en plan for områdeutvikling
og byfornyelse og vil gi nye utbyggingsprosjekter fordeler når det
gjelder markedsføring overfor potensielle beboere.
En
planmessig utvikling og fornyelse av hele området vil kunne bidra
til en løfting av området og skape andre vilkår for
nye byggeprosjekter enn de vi ser i dag.
En
større utbygging med høg boligandel langs Puddefjorden vil
etterspørre kapasitet og kvalitet
på skole, barnehage,
idrettsanlegg, arenaer for kultur og gode møteplasser noe som trolig
må tas høyde for i kommunale budsjetter. Trygg skolevei og
gangforbindelser vil bli en del av dette.
Dette må utredes i planprosessen
slik at tilrettlegging kan skje parallelt med utbygging.
1) Legge til rette for bolig og byfornyelse i eksisterende områder som sikrer fysiske og sosiale miljøkvaliteter samt en variert befolkningssammensetning i eksisterende og nye områder.
2) Sikre god sosial infrastruktur som skole, barnehage, idrettsanlegg, arenaer for kultur og gode møteplasser.
1)
Sikre
grønn infrastruktur som
offentlig tilgjengelighet mot sjøen , gode lekeplasser og
parker samt gode grøntkorridorer mot Løvstakken.
Barns
interesser
De
rikspolitiske retningslinjene for barns interesser
stiller krav til utformingen av områder og anlegg som barn
og unge bruker. Dette innebærer bl.a
at områder skal være sikret mot forurensning, støy,
trafikk og annen helsefare. Barn og unge skal kunne skape sitt eget lekemiljø
i nærmiljøet – på områder som er store nok og
egnet for lek og opphold til alle årstider, for ulike aldersgrupper
og med muligheter for samhandling mellom barn, unge og voksne. Kommunen
skal sette av tilstrekkelig plass til barnehager. Områdene skal være
store nok og egnet til formålet. Kommunen skal skaffe fullverdig
erstatning hvis områder som benyttes til lek, blir tatt i bruk til
andre formål. Dette gjelder både regulerte og uregulerte områder.
Kommunen skal også legge vekt på et godt oppvekstmiljø
i saker som gjelder boligfortetting.
Det
aktuelle området på Løvstakken er nordøstvendt
og har dårlige solforhold. Det er derfor spesielt viktig i dette
området at arealer med de beste
solforholdene prioriteres
til lekeplasser og grøntområder
og at dette dokumenteres.
Barns
interesser skal belyses spesielt i planprosessen
Bærekraftig
byutvikling
Bærekraftig
utvikling bør være et overordnet mål for planlegging
og utvikling av området. Området bør derfor gis en utvikling
som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge mulighetene
for at kommende generasjoner skal få dekket sine behov
og gi sitt bidrag til å løse Bergen kommunes utfordringer
på miljøsektoren
Potensialet
for forbedringer ligger innenfor energisparing, gode bosshåndteringsløsninger,
redusert energi til transport og redusert utslipp av klimagasser. Transformasjonsområdets
beliggenhet til sjø muliggjør utstrakt bruk av sjøvarme
i varmepumper. Hele planområdet
ligger innfor konsesjonsområdet for fjernvarme der kommunen kan vedta
tilknytningskrav. Naturgass som har spesielt lave CO2 utslipp vil bli tilgjengelig
i området. I transformasjonsområdene bør det legges
til rette for kildesortering
og boss-sug. Det bør stilles krav til materialbruk i nybygg og miljøvennlig
håndtering av rivingsmaterialer. Energisparing til transport og redusert
utslipp av klimagasser kan
oppnås ved bedre kollektivtilbud, gode overgangsmuligheter til bybane
samt gode gangforbindelser til sentrum og bybanestopp.
Bærekraftig
utvikling skal legges til grunn for planarbeidet når det gjelder
energibruk, avfallshåndtering og materialbruk.
I
området finnes store utbyggingsaktører
som hver for seg har hånd om store tomter. Det er vesentlig
at områdene sees i en sammenheng også når det gjelder
gjelder gjennomføring. Tilrettelegging for en etappevis utbygging
som kan fungere godt
i alle faser er ønskelig.
Plandokumentet
må videre kunne gi grunnlag for effektiv saksbehandling for saker
som er i samsvar med planen .
Forslag
til mål
Planen skal legge til rette for en helhetlig utvikling av området i etapper og være et grunnlag for effektiv saksbehandling for saker som er i samsvar med planen .
Forslag
til fremdrift
|
2003 |
2004 |
|||||||||||||||
Oppstart |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Registrering/analyse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
1g
behandling |
|
|
|
M |
|
|
|
|
|||||||||
Offentlig
høring |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
Bearbeiding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
2
g behandling |
|
|
|
|
|
M |
|
|
|||||||||
Bystyre |
|
|
|
|
|
M |
|
|
|||||||||
Godkjenning
dep |
|
|
|
|
|
|
M |
|
M
= Milepæler med politisk
behandling
Planutfordringer i Årstad bydel - 2003
Av Borghild Lieng, bystyrerepresentant og bydelsstyreleder Årstad bydel , AP
Innenfor Årstad bydel har vi et helt knippe av store byutviklingsutfordringer, som det kan være vel verd å rette oppmerksomhet mot
· Forslag om bolig- og næringsutbygging på Kronstad mellom Edvard Griegs vei, Bjørnsonsgaten og Fjøsangerveien, · Planene om næringskorridor Damsgård - Minde, · Planene om nybygging langs Damsgårdssundet fra Solheimsviken til Puddefjordsbroen, · Handlingsplan for Løvstakksiden, · Søndre innfartsåre, · Høgskolen på Kronstad, · Hele Danmarksplassområdet, og behovet for planavklaring og miljøforbedring her, · Bygg for biologiske basalfag ved Haukeland Sykehus, som aktualiserer at trafikkforholdene til/fra Haukeland fortsatt er et uløst problem, · Bybaneplanene · Biltunnell gjennom Ulriken - Arnatunnellen
Planene om biltunnell gjennom Ulriken, vil - hva man enn måtte mene om den, kunne føre til en ganske så betydelig trafikkøkning over Danmarksplass og sørover Fjøsangerveien -. I flg. "Melding om konsekvensutredning" vedr. Arnatunnellen, utsendt av Statens vegvesen des. 02, beregnes trafikkøkningen slik: " i 1999 ble det i Fløyfjellstunnellen talt 32.000 ÅDT. Kobles Arnatunnellen med 20.000 ÅDT til Fløyfjellstunnellen, vil søndre del av tunnellen få en trafikkmengde på rundt 60.000 ÅDT." sitat slutt.
Ikke alt dette skal sørover, men man må anta, en betydelig andel. Nettopp dette forhold har vært, og er, den største innvending mot biltunnell gjennom Ulriken, og det blir en betydelig utfordring å løse dette forhold - både for "harde" og "myke" trafikanter, samt at det representerer en betydelig kollektiv-utfordring - av miljøhensyn, men også av fremkommelighetshensyn.
Årstad bydel samlet har vel 33.000 innbyggere. Kanskje bor opp mot halvparten av disse ganske nær en eller flere av de større planene som er for dette området.
Planene er store og sammensatte. Svært forskjellige, og viktige byutfordringer krever sin avveining, innenfor et ganske så konsentrert område. Næring, bolig, trafikk kan stå som tre sentrale stikkord. Innenfor næring er her da også inkludert betydelig økt offentlig virksomhet, som hele virksomheten rundt det utvidede Haukeland sykehus, og den nye Høgskolen på Kronstad.
Næringskorridor Damsgård - Minde har kanskje fått leve et mer stille liv enn hva som var tiltenkt; denne planen, som langt på vei sprang ut av det brede arbeidet med Næringsplan for Bergen på midten av 90-tallet - hva er status nå, og hvordan er det blitt med de praktiske resultater av dette planarbeidet?
Handlingsplan for Løvstakksiden fokuserer de levekårsmessige utfordringer i denne del av vår by, og har blant annet som mål å bringe bo- og nærmiljø opp på nivå med byen for øvrig. Den seneste debatt om hospitser viser en av utfordringene; 5-6 private hospitser uten tilsyn, har "poppet" opp nettopp i dette området. En jevnere fordeling av de sosiale utfordringer må være en klok og riktig bypolitikk for Bergen. Det må være et viktig mål at barn skal kunne vokse opp i gode og varierte bomiljøer i alle strøk av vår by -. Handlingsplan for Løvstakksiden tar opp et bredt spekter av tiltak - fysisk byfornyelse må være ett viktig virkemiddel. Her har vi virkelig vist at vi kan i Bergen, la oss også greie å gjennomføre en nødvendig områdefornyelse her.
Den planlagte nybygging langs Damsgårdssundet, der en kanskje vil få opp mot 4-500 nye boliger, gir interessante muligheter, men også klare utfordringer.
Det vil være meget ønskelig å legge til rette for kommunikasjon og samspill mellom den nye bebyggelsen, og den eksisterende. Gangveier, tilgjengelighet og åpne fellesarealer, både nede ved den nye bebyggelsen, og oppe i de eksisterende strøk, vil være viktige stikkord.
Planene om grendahus knyttet til Ny Krohnborg skole, der Husbanken for øvrig nylig har bevilget 2 mill. kroner i tilskudd, kan bli en meget viktig felles arena, både for nåværende og fremtidige beboere, både for barn og unge, og for befolkningen generelt.
Debatter om byggehøyder kjenner vi fra før i Bergen, og det vil også måtte bli et tema her. De foreløpige skisser man har sett av den påtenkte nye bebyggelsen, viser at byggehøyde vil bli en meget klar utfordring. Utsikten ned til fjorden, og over mot bysiden, er en av de avgjorte kvaliteter man har på Løvstakksiden, det blir meget viktig ikke å bygge inne en slik kvalitet -. Samtidig er det viktig å understreke at nybygging kan gi positive muligheter, og det er interessant om de aktuelle aktørene, herunder BOB, som jo ikke minst på Verftet har vist at allmennt tilgjengelige fellesarealer virkelig har fått gode kvaliteter, også vil legge like høye kvalitetsmål inn i byfornyelsen her i dette området.
Danmarksplass er et gammelt "smertens barn" når det gjelder byplanlegging i Bergen. Denne trafikkmaskinen, som så "effektivt" skiller den østlige og vestlige del av det som i dag er Årstad bydel, og som er så utrivelig for de myke trafikanter som vel tenkes kan - når skal turen komme til en nødvendig miljøforbedring her?
Jeg har sett gamle protokoller fra før Danmarksplassutbyggingen, fra diskusjoner i et herværende gammelt arbeidersamfunn, der man ønsket seg fotgjengerne oppå, og trafikken under Danmarksplass. Helt riktig tenkt - og dessverre ikke realisert !
Bybaneplanene kan her gi en spennende mulighet, kanskje det kan være med og presse frem et sterkere fokus til denne del av vår by - et område som nok ellers har kommet i "slagskyggen", av en politisk interesse på den ene siden knyttet til sentrum, og på den annen side knyttet til utbyggingspresset og fremkommelighetsproblemene i Fana/Ytrebygda -.
Fremkommelighet til og fra Haukeland sykehus og Nygårdstangen er i denne sammenheng også et viktig stikkord, og et uløst problem. Bygningsrådet landet - i sin visdom? - på et vedtak om Kronstadtunnell i sin tid, og siden har ingen hørt mer til den saken -. Ett er sikkert, saken er - bokstavelig talt - bredere enn Ibsensgaten, selv om prisverdig beboerengasjement i denne gaten gav saken et visst fokus et stykke tid -. Så har jeg ennå ikke nevnt planene for en ny byarena! Nå er vel jeg i bunn og grunn et enkelt menneske, som ikke helt skjønner at den nåværende Brann Stadion ikke skulle være rikelig stor nok til de fotballkamper som der er. Er det ofte at publikum bli avvist i porten - av mangel på tribune-plass?
Men når man nå først skal gjøre dette planarbeidet, så vil det være viktig å se på de byutviklingsmessige muligheter et slikt anlegg kan gi. Og begge de mest aktuelle alternativer, både Solheimsviken og Mindemyren, ligger innenfor den samme del av vår by, som alle de ovenfor nevnte planer berører.
En snarlig realisering av Høgskolen på Kronstad er viktig både for byen og regionen. Å samle denne virksomheten, som i dag er spredd på mange ulike adresser i byen, vil forhåpentligvis gi viktige synergieffekter for både utdanning og forskning. Høgskolen vil kunne fremstå som et klarere tyngdepunkt, og det er å håpe at samspillet med de øvrige forsknings- og utdanningsmiljøer i vår by vil bli styrket ved den samling av Høgskolens ressurser som nybygget på Kronstad vil representere -.
Store planer - sammensatte utfordringer!
Jeg ønsker at vi i tiden fremover - både i byens ulike styrende organer, og i allmennheten - skal få et større fokus, og en større oppmerksomhet, knyttet til de ulike utfordringer i denne delen av vår by. Det vil være en viktig bysak å løse disse sammensatte utfordringer på en god måte. Deltakelse, oppmerksomhet, debatt og engasjement, har alltid vist seg å være viktige forutsetninger for å få til gode løsninger! La oss hilse en bred debatt og et bredt engasjement velkommen!